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Lucas Niggli - drums/percussion

Reviews

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Lucas Nigglli 29.08.2016 / Jazzthetik
A Novel Of Anomaly / Schaerer Biondini Kalima Niggli
Poeten und einmalige Klangteppiche

Krönung des Abends war die Deutschlandpremiere der Band A Novel of Anomaly mit Andreas Schaerer (voc), Luciano Biondini (acc), Kalle Kalima (g) und Lucas Niggli (dr). Die Musiker verwandelten sich in Poeten, und einmalige Klangteppiche und ausdrucksstarke Soli zogen sich durch die Nacht. Es war ein Fliegen zwischen den Musikwelten, und das Publikum wollte die Band einfach nicht gehen lassen.



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A Novel Of Anomaly / Schaerer Biondini Kalima Niggli - Poeten und einmalige Klangteppiche Lucas Nigglli 25.08.2016 / Neue Zürcher zeitung NZZ
Lucas Niggli
fulminant

Zu Olga Neuwirths "Eleonor" am Lucerne Festival 2016:
Mit der souveränen Sängerin Della Miller und einem fulminanten Lucas Niggli am Schlagzeug zeigt vor allem «Eleanor» eine fiebrige, sehr heutige Ästhetik, die einen politischen Stoff in eine flexible künstlerische Form giesst; eine Ästhetik, die deutlich näher am Puls der Zeit



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Lucas Niggli - fulminant Lucas Nigglli 23.08.2016 / Tages Anzeiger / Der Bund
Lucas Niggli
Derwisch Lucas Niggli

In «Eleanor» von Olga Neuwirth (der Titel verweist auf den Taufnamen der Jazzsängerin Billie Holiday) liefen neben dem Orchester auch die amerikanische Bluessängerin Della Miles und der Schweizer Schlagzeuger Lucas Niggli auf. Was die beiden im Verbund mit dem Orchester zeigten, war phänomenal: eine magistrale Diva Miles, ein Derwisch am Drumset Niggli, der die Rollen des Rockdrummers, des Jazz-Improvisators und des klassischen Perkussionisten mühelos meisterte.



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Lucas Niggli - Derwisch Lucas Niggli Lucas Nigglli 22.01.2016 / Der Bund (CH)
KALO YELE ( Aly Keïta J.G. Brönnimann, L.Niggli)
Beglückende Grossartigkeit

Und was immer das auch gewesen sein mag, was Jan Galega Brönnimann und seine beiden Komplizen am Eröffnungsabend des Festivals vorführten, es war von beglückender Grossartigkeit.
Was mit einfachen Melodieführungen beginnt, wird im Verlauf des Auftritts immer komplexer, abenteuerlustiger und entfesselter. Brönnimanns Klarinetten dienen mal als elektronisch verfremdete Bassbegleitung, mal als solistische Werkzeuge, das Balafon Keitas wird bis an die Belastungsgrenze geklöppelt, und was Niggli hinter seinem Schlagzeug veranstaltet, ist ohnehin eine Disziplin für sich.


Ane Hebeisen
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KALO YELE ( Aly Keïta J.G. Brönnimann, L.Niggli) - Beglückende Grossartigkeit Lucas Nigglli 02.11.2014 / Diverse
Andreas Schaerer - Lucas Niggli - Duo
ARCANUM - Schaerer Niggli Duo der Sonderklasse

"Dieser Zeit und Raum überspannenden Ekstase folgt man zumeist staunend mit offenem Mund und hat ausser jenem, die Repeat Taste zu drücken, nur noch einen dringenen Wunsch: die beiden einmal live zu erleben."
( Peter Füssel, Kultur (A)

"Mit grossem Können und noch grösserer Phantasie brechen Andreas Schaerer und Lucas Niggli zu musikalischen Abenteuern auf, die in Klagzonen vorstossen, wo erst wenige gewesen sind. ( Chirstoph Wagner, NZZ)

Bei Niggli und Schaerer werden die urzeitlichsten Instrumente  - Trommel und Vokalstimme - zu den reichsten Instrumenten...
...zu dieser Musik möchte man beten...  Das Duo ist auf "Arcanum" so nichts weniger als ein grossorchestrales Geschehen. " Chirstoph Merki, TagesAnzeiger.

"Was Schaerer Niggli aus dieser vermeintlich "primitiven" Aufstellung zaubern ist ganz ausserordentlich. "  Kay Friedrichs.

"Freiheit ist, wenn sich nichts ausschliesst. Bravo!"  Wolf Kampmann

"... brilliante Klangsymphonien...Das Duo harmoniert auf exzellente Weise und befeuert sich immer wieder gegenseitig." Klaus Hübner.

"... Ein Duo der Sonderklasse!"  Reiner Kobe.



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Andreas Schaerer - Lucas Niggli - Duo - ARCANUM - Schaerer Niggli Duo der Sonderklasse Lucas Nigglli 26.03.2014 / Cadence (USA)
Biondini - Godard - Niggli
Refreshing

A combination of tuba and accordion is different, but not unprecedented. Luciano Biondini and Michel Godard mesh well, recalling a certain romantic or chamber music concept that reflect their European background, while echoing harmonic shades of Duke Ellington, contemporary mainstream jazz, and even religious music.
The recording starts off very upbeat on the hard swinging title track, bounces along for Godard's original "Dreaming Dancers," and runs through some great rhythm changes during Brad Mehldau's "Unrequited". As you might expect when big brass meets a sensual squeezebox, the principals return to their hymnal or slow waltzing, melancholy roots. They also take liberties with spiky improvisations, as on the fully rearranged standard "Bluesette" in 5/4, really going out on "Black Eyes" or the developed "The Wised Up Fanfare". It's clear that Biondini and Godard are like minded,
while very capable drummer Lucas Niggli has everything - rhythmic or free - under firm control.

It was refreshing to hear this recording. While the sonic landscape is most appealing, it is the meshing of the instruments and the way they play dynamically, that sets it apart. If you like Bob Stewart, or the Tin Hat Trio, you'll find this precious as well. Recommended.


Michael G. Nastos, Cadence Magazine USA, April, 2014
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Biondini - Godard - Niggli - Refreshing Lucas Nigglli 03.03.2014 / The Squid Ears
SHARP - GIBBS - NIGGLI
There is no hideaway from the surges generated by this trio.

Recorded in 2012 — immediately following their very first meeting at The Stone during a two-week Intakt festival — Crossing The Waters offers exactly what one demands and not a milligram more, an uncommon case of positive foregone conclusion. The music's supercharged matter produced the meltdown of Melvin Gibbs' amplifier after a few minutes of the concert; in this studio set, the smoke can still be inhaled.
          I might be afflicted by the just-received dreadful news about Ronald Shannon Jackson's passing, but in several occasions the semiliterate mind of this observer (and erstwhile drumming wannabe) was inclined to match Lucas Niggli's percussive projections with the late master's radical burnouts in the Last Exit heyday. Those big-boned figurations on the tom-toms' skins and that snapping snare are indeed among the most exalting properties of this stout congregation, oftentimes propelling the transonic mechanism towards the higher levels of lucid hostility.


Massimo Ricci
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SHARP - GIBBS - NIGGLI - There is no hideaway from the surges generated by this trio. Lucas Nigglli 14.01.2014 / Culturejazz France
Biondini - Godard - Niggli
un trio original

Autre son d'accordéon, celui de l'Italien Luciano Biondini, musicien classique à l'origine, qui apporte cette fois un côté latin et mélodique dans des improvisations lyriques rythmées enthousiasmantes et souvent prenantes. Il est vrai qu'il est accompagné par Michel Godard, charmeur de serpent et tubiste exceptionnel, et par le grand batteur suisse — un de plus — Lucas Niggli qu'on retrouve souvent chez Intakt dans les meilleurs contextes. Un trio original dont c'est le second CD.


Jean Buzelin
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Biondini - Godard - Niggli - un trio original Lucas Nigglli 11.12.2013 / I care if you listen
STEAMBOAT SWITZERLAND
Steamboat Switzerland performs ZEITSCHREI in Vienna.

Steamboat Switzerland performed these two sets with the kind of intensity that a composer usually only dreams of. Their focus in the gruelingly-difficult written portions was absolute. Their improvisations were varied and interesting, creating shapes that flowed well from one written section to another. Their interactions on stage were fun to watch, as they cued each other into different sections with elaborate arm waves, or the throwing of drum sticks, or intense death-stares. Dominik Blum added to the intensity in the middle of the first set, scaring away the faint-of-heart with his heavy-metal vocal growling. Because of their fantastic musicianship, and Wertmüller’s steely control of form and mood, this experiment in chamber music for the math-rock set made for very fun listening.


Caitlin Smith
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STEAMBOAT SWITZERLAND - Steamboat Switzerland performs ZEITSCHREI in Vienna. Lucas Nigglli 25.09.2013 / jazzcity.de
Andreas Schaerer - Lucas Niggli - Duo
"Eines der besten Konzerte des Jahres"

Was für ein rhythmisch-klangliches Ideenfeuer, welche Dynamik, welche Nuancierung!


Michael Rüsenberg
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Andreas Schaerer - Lucas Niggli - Duo - Lucas Nigglli 05.08.2013 / The New York City Jazz Record
SHARP - GIBBS - NIGGLI
the secret weapon

The exceptional Swiss drummer Lucas Niggli proves the secret weapon here. He’s inventive and rock solid at the same time, giving
the tunes a strong underpinning while never relaxing into rote rhythms. The drummer is, however, a fan of steady (if shifting) time, which works well with Gibbs’  deep, funk-based foundation.


Kurt Gottschalk
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SHARP - GIBBS - NIGGLI -  the secret weapon Lucas Nigglli 16.03.2013 / TagesWoche
Andreas Schaerer - Lucas Niggli - Duo
Neue Massstäbe von Duo-Intensität

„Das grösste Aha-Erlebnis jedoch liefert ein Blick durchs Auditorium: Wüsste man es nicht besser, man wähnte sich an einem Rockkonzert, bei dem geringen Durchschnittsalter. «Eindrücklich», «visionär», sind die Worte, die ein Paar nach dem Konzert von Andreas Schaerer und Lucas Niggli gebraucht. «Das ist richtig reingefahren.»


Stefan Franzen
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Andreas Schaerer - Lucas Niggli - Duo - Neue Massstäbe von Duo-Intensität Lucas Nigglli 06.05.2012 / Pressestimmen zu Budapest CD
STEAMBOAT SWITZERLAND
The Thrill is Back

"With an energy akin to perversity, Steamboat Switzerland thrashes empty virtuosity in jazz and fusion."
Remco Takken, Fake


diverse
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STEAMBOAT SWITZERLAND - The Thrill is Back Lucas Nigglli 01.03.2012 / The New York City Jazz Record
Lucas Niggli NEW BIG ZOOM
A Sonic Seismologist

On Polisation Lucas Niggli propels his Big Zoom quintet through a powerful set of lightly scaffolded improvisations. ...The group’s sound falls somewhere between a Grateful Dead-esque space jam and the pointillist timbral experimentation of Edgard Varèse. A sonic seismologist, Niggli shifts musical textures like tectonic plates, creating murmurs, tremors, even full-magnitude ‘ear(th) quakes’, particularly on the epic closing track, where mercurial musical moodswings create an unsettling outerworldly effect reminiscent of a Twilight Zone score.


Tom Greenland
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Lucas Niggli NEW BIG ZOOM -  A Sonic Seismologist Lucas Nigglli 12.01.2012 / Jazz 'n' More (CH, 1/2012)
Biondini - Godard - Niggli
Das Publikum verzaubert ( Biondini Godard Niggli am Unerhört Festival 2011)

Mit einem Feuerwerk sondergleichen hatte das grandiose Trio um den italienischen Akkordeonisten Luciano Biondini das Publikum richtiggehend verzaubert. Mit stupender Virtuosität, einer ungemeinen Leichtigkeit und heiterem Spielwitz spielen die drei ihr folkloristisch inspiriertes Programm, treiben sich an, befeuern sich gegenseitig.


Christian Rentsch
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Biondini - Godard - Niggli - Das Publikum verzaubert ( Biondini Godard Niggli am Unerhört Festival 2011) Lucas Nigglli 10.07.2011 / www.jazzreview.com
Lucas Niggli NEW BIG ZOOM
a highly entertaining set of frameworks with great depth and striking fluidity

Consisting of intricate linear phrasings and regimented unison choruses, Niggli's formidable drumming exudes a blossoming outlook. With Nils Wogram's blustery trombone parts and popping notes, this rendition of Big Zoom is augmented by Anne L a Berge's multifaceted flute work. The quintet attains a multidimensional state via structured arrangements, and augments the episodic developments with a keen manner of assembling compositional parts with either blistering solo spots or gradually ascending thematic opuses. Hence, the musicians often reconfigure a given melody line witnessed by Philipp Schaufelberger's hardcore and reconstructive electric guitar phrasings. But the musicians' finely crafted approach offers a captivating balance, including intermittent classical music stylizations and journeys into the free zone.
Niggli's unit intimates a holistic view of disparate styles and musings, wrapped into a comprehensive program. Falling in line with the band's impressive discography, Niggli conveys a hearty presence and is a consummate polyrhythmic drummer, while also dishing out punishing backbeats and colorific cymbals shadings.
Big Zoom continually generates a consortium of interesting proposals. Unlike many other new wave jazz-tinged ensembles, the artists spawn an uncanny mode of combining a highly entertaining set of frameworks with great depth and striking fluidity.
Rating: Four Stars


Glenn Astarita
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Lucas Niggli NEW BIG ZOOM - a highly entertaining set of frameworks with great depth and striking fluidity Lucas Nigglli 18.06.2011 / JazzThing
Lucas Niggli
Jazzfestival Bludenz

Die Bludenzer Jazztage standen in diesem Jahr ganz im Zeichen des Schweizer Schlagzeugers Lucas Niggli, der fünf Formationen live (und eine im Film) präsentierte. Niggli eröffnete das Festival standesgemäß mit einem Schlagzeug-Duo mit seinem Kollegen Peter Conradin Zumthor - ein optischer und akustischer Hochgenuss. Mit dem Akkordeonspieler Luciano Biondini und dem französischen Multiinstrumentalisten Michel Godard spielte Niggli danach eine extrem eingängige und charmant folkloristische Musik, bei der neben vielen Originalkompositionen auch Coltranes „Naima“ auf dem Programm stand. Der Dokumentarfilm „The Fellowship of the Drums“ über das Perkussionsquartett Beat Bag Bohemia eröffnete den Samstag, bevor Niggli mit jungen Musikern des Jazzorchesters Vorarlberg und der Jazzwerkstatt Bern eine Welturaufführung präsentierte. Eindeutiger Höhepunkt war der abschließende Sonntag: Nach dem sehr leisen Duett mit der chinesischen Guzhengspielerin Xu Fengxia setzten mit unglaublichem Getöse  Steamboat Switzerland den Abend fort - erst nach zehn Minuten „wall of sound“ wurde deutlich, wie durchstrukturiert, hochvirtuos und detailliert, aber physisch extrem anstrengend, Niggli zusammen mit Marino Pliakas am E-Bass und dem Organisten Dominik Blum zu Werke ging. Der Veranstalterin Miriam Schreinzer vom Kulturamt Bludenz gebührt für dieses Programm mindestens der goldene Orden für Innovation.


Rolf Thomas
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Lucas Niggli - Jazzfestival Bludenz Lucas Nigglli 18.02.2011 / tomajazz.com ( spain)
Lucas Niggli NEW BIG ZOOM

http://bun.tomajazz.com/2011/02/lucas-niggli-big-zoom-polisation-intakt.html


jose francisco tapiz
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Lucas Niggli NEW BIG ZOOM - Lucas Nigglli 07.02.2011 / The Wire (UK)
STEAMBOAT SWITZERLAND
Sonic Perversity

Dominik Blum’s vintage Hammond organ glowers like some doom-laden Prog rock ogre.
Marino Pliakas mangles the air with sulphurous fuzzed bass. Drummer Lucas Niggli storms, thunderously heavy and metallic. Unmistakably the juggernaut sound of Steamboat Switzerland, but this time writing credits go to Zurich based composer Felix Profos. Designed fort he trio’s characteristic pummeling idiom, Get Out Of My Room is clenchd and relentless, gnawingly repetitive and loud. A shrill tone accompanies every murky convulsion  - no raw nerve is left untouched. The longest section of this 47 minute plunge into sonic perversity is a mesh of twitchy signals, molecular spasms, abrasive yet weirdly pleasurable. Somehow Steamboat Switzerland transform potentially nightmarish indulgence into something irresistible.


Julian Cowley, THE WIRE, 325
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STEAMBOAT SWITZERLAND - Sonic Perversity Lucas Nigglli 17.11.2010 / DNA, Derniere Nouvelles d'Alsace
Biondini - Godard - Niggli
Histoire de voyager

Luciano Biondini, Michel Godard et Lucas Niggli se sont fait plaisir l'autre soir au Préo
d'Oberhausbergen. Invités par le festival Jazzdor, ils ont délivré un concert de toute beauté. On dit de
ces trois là qu'ils ne sont pas tout à fait comme les autres. Ce concert confirma. La formation en trio est
en fait toute récente - Luciano Biondini et Michel Godard ont déjà évolué ensemble, au côté de Rabih
Abou-Khalil ou de Ernst Reijseger, ils en connaissent un rayon sur le brassage culturel et le mélange des
genres. Quant à Lucas Niggli, il ne cesse de parcourir le monde à cheval sur de multiples projets. Sur le
papier, ça pèse donc son pesant d'or - on ne peut qu'être surpris par la faible affluence, au Préo, le soir
du concert. Car sur scène, c'est encore mieux. Les nombreuses influences de chacun des musiciens,
leur inventivité et leur souci du détail sont autant d'éléments qui s'agencent, se lient et se délient,
dessinant un tableau musical riche en couleurs et en nuances. Luciano Biondini exerce avec son
accordéon un jeu très mobile, aux variations multiples, faites de tonalités sonnantes et dissonantes.
Exercice difficile, étayé sur une vraie culture du tango et des musiques méditerranéennes, des champs
parfois éloignés qu'il associe librement. Le travail rythmique de Lucas Niggli à la batterie et de Michel
Godard au tuba et à la basse consiste à soutenir et solidifier les liens tissés par l'accordéoniste. Lorsque
ce dernier se fait plus discret, Godard et Niggli se lancent alors dans des sphères expérimentales,
opacifiant l'atmosphère avant de la faire exploser comme l'orage éclate une couche nuageuse devenue
opaque. Avant de basculer aussi dans des arrangements baroques, le trio interprétant avec superbe Le
sonnet oublié, construit sur la base d'une répétition de riffs de basse sur lesquels Biondini vient faire
pleurer son accordéon avec une ardeur et une charge émotive très fortes. Le temps s'arrête alors. Ces
musiciens sont des voyageurs, on circule au gré de leurs envies, ralentissant avec eux aux carrefours de
leurs idées - là où les grands esprits se rencontrent -, pour reprendre ensuite une marche lente, à
l'horizon funèbre, ou quelque course effrénée, d'allure plus optimiste.


François Schmoll
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Biondini - Godard - Niggli - Histoire de voyager Lucas Nigglli 07.07.2010 / All About Jazz New York
Plimley-Guy-Niggli
by-the-seat-of-your- pants improvisation of the highest order

The late night show at The Ironworks featured one of Vancouver's true treasures in pianist Paul Plimley, one of the highlights in this case of the entire Festival for this correspondent since he so rarely if ever makes it out East. And his trio with Barry Guy and drummer Lucas Niggli treated listeners to by-the-seat-of-your- pants improvisation of the highest order. Plimley and Niggi resemble hyperactive kids at play on their instruments at times—they're just having SO much fun co- creating. And Guy was more often than not serving as the anchor (the surrogate parent if you will) through this kids-at-play session, which created two of the festival's most memorable sets. "I know that the three of us live very far from another but I can't help thinking I want to play with them more!" said Plimley between improvisations. The pianist is as animated a performer as they come, at times recalling Jaki Byard's eccentricities (both on and off stage), and Guy and Niggli are never too far behind. Most of their collective improvisations each set landed either around the 10- minute or pushed the 20- minute mark, allowing for the music to freely develop from a thunderous rolling snowball effect that mounded the empathetic threesome's momentum into one unrelenting instrument and wall of sound, to dispersing into thirds— Plimley commonly encouraging Niggli's playful cat-like pouncing on his kit, as if his favorite play toy was covered in cat nip!


Laurence Donohue-Greene
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Plimley-Guy-Niggli - by-the-seat-of-your- pants improvisation of the highest order Lucas Nigglli 03.03.2010 / www.tomajazz.com (Spain)
Niggli-Zumthor Drum Duo

This is the link to a nice review by Pachi Tapiz

http://www.tomajazz.com/bun/2010/03/lucas-niggli-peter-conradin-zumthor.html

 


Pachi Tapiz / Spain
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Niggli-Zumthor Drum Duo - Lucas Nigglli 18.01.2010 / Fonoteca Svizzera
Niggli-Zumthor Drum Duo
Per gli amanti delle percussioni un CD da non perdere nel modo più assoluto.
Davvero straordinariamente bella questa nuova opera discografica intitolata “Profos” proposta da Lucas Niggli e Peter Conradin Zumthor la quale, come chiaramente si intuisce dai musicisti che la interpretano, ruota esclusivamente attorno al ricchissimo e variegato mondo della percussione.
Romano Nardelli
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Niggli-Zumthor Drum Duo - Per gli amanti delle percussioni un CD da non perdere nel modo più assoluto. Lucas Nigglli 19.11.2009 / All About Jazz Italy
Lucas Niggli NEW BIG ZOOM
About the Concert in Milano, Octobre 2009
Un concerto notevole, probabilmente il migliore a cui ho assistito quest'anno
Paolo Peviani
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Lucas Niggli NEW BIG ZOOM - About the Concert in Milano, Octobre 2009 Lucas Nigglli 05.10.2009 /
Xu Fengxia - L.Niggli - Duo
Pawel Karnowski: Photography, Black Lotos in Freiburg, E Werk.
http://web.me.com/pawelk/Jazz_Photography_Pawel_Karnowski/Jazz_Blog/Jazz_Blog.html
Pawel Karnowski
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Xu Fengxia - L.Niggli - Duo - Pawel Karnowski: Photography, Black Lotos in Freiburg, E Werk. Lucas Nigglli 29.09.2009 / tomajazz.com from Spain
Lucas Niggli
Interview with Lucas by Pachi Tapiz
http://www.tomajazz.com/perfiles/niggli_lucas.html
Pachi Tapiz
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Lucas Niggli - Interview with Lucas by Pachi Tapiz Lucas Nigglli 24.09.2009 / Squidear, USA
Xu Fengxia - L.Niggli - Duo
extreme firmness, with a definite emphasis on the spiritual aspects of the exchange
There's a chemistry at work between these two performers — a team both in art and life — the results of which are evident from the initial instants of Black Lotos. Xu Fengxia and Lucas Niggli share a Chinese origin, the latter's mother coming from that country. Considering that he — a Swiss — was born in Camerun, the Asian/African scent occasionally elicited by his sensitive use of percussion and drums might be firmly rooted in this man's DNA. On the other hand, Fengxia may be specialized in traditional stringed instruments — she plays Guzheng and Sanxian on this CD besides singing — yet her influences and experiences have been multifarious, informed by all kinds of accents — rock, classical, jazz, free improvisation — with the late bassist Peter Kowald recognized as a sort of paternal reference.

This premise is not useful, in any case, to give a really accurate picture of the scope of these duets, recorded at Cologne's Loft in December 2007. The overall impression is one of extreme firmness, with a definite emphasis on the spiritual aspects of the exchange, a pair of souls fused in semi-consciousness for a large part of the album. In "Ride Over Blue Sky" we were reminded of Saadet Turkoz — another Intakt protagonist — as Fengxia intones invocations and, subsequently, extremely effective melodies that sound frail at first, successively shifting to a higher level of shamanistic intensity, and whose popular derivation and immediate action on the memory do not detract from the pureness of their intent. The instrumental accompaniment, here as in the rest of the program, is functional to the spur of the moment, soberly oriented to the preservation of a primary essence rather than constituting an "alternative" extravagance. Virtuosity, in this particular juncture, is a matter of mixing judgment and quasi-irrational explosions, the couple essentially succeeding.

Someone might be tempted to place this record in a "world music" mental shelf, but that would be silly. One only needs to listen to the spectacularly engrossing harmonics generated by the duo at the beginning of the self-explanatory "Bow Blow", a scraping pre-apocalypse perfumed with David Jackman-like harsh holiness, to realize that — come the right occasion — Fengxia and Niggli are ready to fight against the demons of superficiality. When they speed up the procedures in amusing hybrids sounding like Greek bluegrass played in a Shanghai's alley (check "Old Tree"), the positive judgement is supplemented by a good dose of fun. Yes, this stuff can also be the pretext for an outburst of mad dancing. Still, it's the powerful communion of fundamental natures which stands as the most important element to consider when judging this effort a winning bet.
Massimo Ricci
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Xu Fengxia - L.Niggli - Duo - extreme firmness, with a definite emphasis on the spiritual aspects of the exchange Lucas Nigglli 02.09.2009 / Schaffhauser Nachrichten ua
Xu Fengxia - L.Niggli - Duo
zu Black Lotos am Jazzfestival Willisau
Bestechend und genial in seinen temporeichen Improvisationen war das Duo des Schweizer Schlagzeugers Lucas Niggli mit der chinesischen Sängerin und Saitenspielerin Xu Fengxia.
sda
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Xu Fengxia - L.Niggli - Duo - zu Black Lotos am Jazzfestival Willisau Lucas Nigglli 25.08.2009 / Ritmo del Mondo, SP
Xu Fengxia - L.Niggli - Duo
perfectamente estructurado - the CD " Black Lotos"
Aunque no son nada infrecuentes las fusiones de músicas procedentes de diferentes continentes dentro del jazz y la libre improvisación, este tipo de grabaciones pueden llegar a provocar una cierta inquietud previa a la escucha. No todas funcionan al mismo nivel, y en muchos casos dan la impresión de estar motivados por ciertas modas, de tal modo que unos supuestos encuentros (a priori), terminan por ser poco más que un breve roce, sin apenas intercambio musical. Por fortuna esto no es lo que sucede en Black Lotos, el dúo del batería y percusionista suizo Lucas Niggli, y la china Xu Fengxia, cantante e intérprete de guzheng (especie de cítara china con 21 o 25 cuerdas) y de sanxian (laúd chino con sonido similar al banjo).
Pachi Tapiz
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Xu Fengxia - L.Niggli - Duo - perfectamente estructurado - the CD Lucas Nigglli 20.08.2009 / pointofdeparture.com ( US-internetmag)
Xu Fengxia - L.Niggli - Duo
Tremendous Power
...Xu is clearly playing by her own rules, evidently transgressing improvisatory codes as well as Chinese musical traditions. The music here possesses tremendous power (as a singer Xu can approach the wail of Sainkho Namchylak), and it’s interesting to hear Xu with a musician who complements and extends the intensity of her more structured work. Niggli can drive the furious rhythmic attack that Xu favors or simply keep time. The title track is an expressionist vocal taking its text from the mantra “Om Mani Padme Hum.” The structured song “Ride over Blue Sky” begins delicately enough, gradually growing in intensity until Xu’s voice takes in shouts and guttural drones and multiphonics. When she turns to the banjo-like sangian, further weird patterns in world music emerge. “Old Tree” sounds like Xu has found the Cumberland Gap in the Great Wall of China, as she revs up a howling vocal and high-speed banjo-like part that sounds like she’s prepping for dueling banjos with Eugene Chadbourne. Stylistic purity is the last thing this music is concerned with; instead, its vitality engages tradition and freedom, pentatonics and atonality, and maybe even possessive individualism.
Stuart Broomer
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Xu Fengxia - L.Niggli - Duo - Tremendous Power Lucas Nigglli 01.08.2009 / Tomajazz (E)
Lucas Niggli BIG ZOOM
Big Zoom at the Jazzfestival Vigo. july 09

read about the festival concert in vigo at:

http://www.tomajazz.com/


Pachi Tapiz
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Lucas Niggli BIG ZOOM - Big Zoom at the Jazzfestival Vigo. july 09 Lucas Nigglli 18.06.2009 / Side2 (N)
Xu Fengxia - L.Niggli - Duo
En Ny Verden - Kinesiske strengevirtuos og sveitsisk perkusjon blir det uhørt musikk av

Det er et av de store privilegiene med å være anmelder at det dukker opp musikk fra de underligste verdenshjørner som man ellers neppe ville fått anledning til å høre. «Black Lotos» kommer definitivt inn under den kategorien.

http://www.side2.no


Tor Hammerø
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Xu Fengxia - L.Niggli - Duo - En Ny Verden - Kinesiske strengevirtuos og sveitsisk perkusjon blir det uhørt musikk av Lucas Nigglli 05.01.2009 / citizenjazz.com
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
un pur concentré d’énergie

« Tomorrow Tribal » a tout ce qu’on aime dans les ensembles de percussion : la pêche, le gros son mais aussi les qualités mélodiques, le jeu sur les sonorités qui combine intelligemment métal , peaux et bois.


Diane Gastellu
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - un pur concentré d’énergie Lucas Nigglli 22.09.2008 / Neue Zürcher Zeitung
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Trommeln Total
Lucas Nigglis Rückkehr nach Afrika
Die Geschichte des Schlagzeugs im Jazz ist die Geschichte seiner Emanzipation. Vom sturen Takthalter entwickelte es sich zum immer flexibleren Begleiter, um in den modernen Stilformen solistische Aufgaben zu übernehmen und gleichberechtigt neben Saxofon oder Piano zu treten.

Christoph Wagner
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Trommeln Total Lucas Nigglli 20.09.2008 / Badische Neueste Nachrichten
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Alle Facetten der Schlagzeugkunst

Tollhaus: Auftakt mitTrommeln
Das erste Konzert der Herbstsaison im Tollhaus war auch die erste Veranstaltung des Jazzclubs. Der Schweizer Schlagzeuger Lucas Niggli gastierte mit seinem Drum Quartet "Beat Bag Bohemia", zu dem auch sein Landsmann Peter Conradin Zumthor, Rolando Lamussene aus Mosambik und Kesivan Naidoo aus Südafrika gehören. Ihr riesiges Instrumentarium, das Dutzende Becken, drei grosse Gongs, jede Menge Trommeln und Wassertrommeln umfasste, hatten die vier Virtuosen in der Saalmitte aufgebaut. Das Publikum sass um sie herum und hatte so interessante Einblicke in deren Arbeit.
Was Art Blakey und Max Roach schon in den Sechzigern mit ihren Schlagwerk-Orchestern vormachten und Pierre Favre, der wichtigste Lehrer Nigglis, mit seinen "Singing Drums" in den Achtzigern fortführte, kam nun erneut zur Blüte. Niggli hat für dieses Quartett wunderbare und mitreissende Musik geschrieben, die alle Facetten der Schlagzeugkunst beleuchtet.
Das Repertoire reicht von der frei gestrichenen Beckenimprovisation "Yasmine", einem Karl-Heinz Stockhausen gewidmeten Stück, über ein Besenquartett bis zu dicht Notiertem, das fast die Möglichkeiten der Polyrhythmik sprengt. Als sich die vier "in der Stube von Rolando", dem einzigen Handtrommler der Band, treffen, bekommt der Abend mit dem Stück "Big Bertha" magische Züge. Dass während des Konzertes gleich mehrere Holzteile und Besen zu Bruch gingen, zeugt nur von dessen Intensität, die mit heftigem Applaus belohnt wurde.


peba
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Alle Facetten der Schlagzeugkunst Lucas Nigglli 15.09.2008 / Swiss Radio, Kultur Aktuell
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Short Interview
Kurzes Band Portrait von Beni Suter auf Radio DRS

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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Short Interview Lucas Nigglli 30.08.2008 / Neue Zürcher Zeitung, NZZ
STEAMBOAT SWITZERLAND
KLangsteinbruch
Schon das physische Erlebnis ist enorm, wenn die Band Steamboat Switzerland Werke des in Winterthur lebenden Komponisten Felix Profos spielt. Die Klänge von Dominik Blums Hammond-Orgel und Marino Pliakas' Elektrobass haben eine körperliche Präsenz, wirken oft wie eine gewaltige Masse Magma. Gerne bewegen sie sich in den Extremen, in der Tiefe, der Höhe – und der Lautstärke. Strukturiert werden die Klänge durch das präzise Schlagzeug von Lucas Niggli. «Get out of my Room (GOOMR)» heisst ein 2006 entstandenes Werk von Profos für Hammond, E-Bass und Schlagzeug, das Improvisation und streng strukturierte Komposition wirkungsvoll zusammenführt. Die Rhythmen pulsieren, sind indes dermassen komplex gegen den Puls gesetzt, dass eine Spannung sondergleichen entsteht. Der Klang dieser Musik, das phantastische Spiel der drei Musiker hauen einen um, ein Klangsteinbruch, aus dem Profos' skulpturale Musik herausgemeisselt wird. Das quere und doch strenge Pulsieren und Rotieren einfacher Elemente lässt eine hypnotische Wirkung entstehen.
Alfred Zimmerlin
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STEAMBOAT SWITZERLAND - KLangsteinbruch Lucas Nigglli 12.06.2008 / The Wire (UK), 7-08
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
this quartet explore the history of percussion music - and then way beyond.
„Judging by the percentage of drummers per inhabitant you might call Switzerland the most African country in Europe“, sleevnote writer Chrostoph Wagner quips, and Beat Bag Bohemia proves his point.
Lucas Niggli is a founding member of Improv collective Steamboat Switzerland, but this quartet explore the history of percussion music, from ist African roots to jazz. Between them, Rolando Lamussene, Kesivan Naidoo and Peter Conradin Zumthor cover the whole spectrum of gongs, drums, cymbals, miscellaneous knick-knacks and pitched percussion. „Big Bertha“ contains a gorgeously nuanced vocal recitation from Lamussene, accompanied by gentle thumb pianos, and represents the group at its most pan-African. „Shweet My Brooh“ builds on the foundations of jazz swing, with rhythmic interplay that pushes towards bop and then way beyond.

Philip Clark
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - this quartet explore the history of percussion music - and then way beyond. Lucas Nigglli 06.06.2008 / Jazzthetik
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Fein strukturierte Erkundungen
....."Dass das Quartett auf der CD auch die freie Seite einer solchen Formation auskundschaftet, ist Ehrensache. Aber überraschender ist doch, wie mit Hilfe verschiedener Gongs Akkorde kreiert werden ( Yasmine) oder Lamussenes Stimme mit afrikanischer Polyrhythmik verflochten wird ( Big Bertha). Kein nerviges "Trommel dich frei", sondern fein strukturierte Erkundungen von sonst oftmals übersehenen Klangmöglichkeiten."
Rolf Thomas
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Fein strukturierte Erkundungen Lucas Nigglli 01.06.2008 / TERZ; made my day
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
das Beste aus allen Welten
Lucas Niggli ist einer der besten und exponiertesten Vertreter der reichhaltigen und hochqualitativen Schweizer "Jazz & Improv"-Drummerszene. Seit jeher sucht er den Austausch mit anderen Energien und Ideen, und dieses Projekt aus je zwei schweizer und afrikanischen Drummern legt eindrucksvoll Zeugnis davon ab. Niggli, der selbst als Jugendlicher acht Jahre in Kamerun lebte, schreckte davor zurück, als weißer Schlagzeuger ein Drum-Seminar auf dem Kontinent der Trommeln zu geben, daher konzipierte er das Treffen als Austausch. Die Begegnung verbindet unter Nigglis aufmerksamer und lebendiger Lenkung das Beste aus allen Welten: intuitive Rhythmik, Talking Drums, swingend-präziser Jive-Jazz und neuere derbere Spielarten des Rockschlagzeugs. Wer immer noch denkt, Drummerplatten sind öde - Take 4!
Honker
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - das Beste aus allen Welten Lucas Nigglli 27.05.2008 / Concerto/ A
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia

Schön, dass Lucas Niggli die Tradition der Multi-Perkussionsensembles, die er bei seinem Lehrer Pierre Favre kennen lernte, nun weiterführt: zwei Schweizer und zwei Afrikaner, jeder mit seiner eigenen Lebensgeschichte und seinem eigenen Trommelstil, spielen Nigglis Kompositionen, die in diesem Fall nicht weniger komplex sind, als würde er für eine Band mit Bläsern oder Streichinstrumenten schreiben. Dass die Musik des Drum Quartet meist einen afrikanischen Touch hat, liegt nicht nur an der Besetzung, sondern auch an Nigglis persönlichem Afrika-Bezug (er verbrachte seine ersten 8 Jahre in Kamerun). Hier wird aber nicht einfach ethnisch nett herumgegroovt ˆ ganz im Gegenteil. Die Vier spielen mit vollem Risiko, und Niggli sieht sich als Koordinator: ≥Wir sind keine Band von Beamten. Lieber riskieren wir, dass einmal etwas schief läuft, als dass wir auf Nummer Sicher gehen.„ Na dann.
Martin Schuster
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Lucas Nigglli 23.05.2008 / Die Südostschweiz
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Stattt Ethno-Trommelfeuer Weltmusik im besten Sinne
...."In den sieben Titeln ihrer CD ist den vier Schlagzeugern auf faszinierende Weise gelungen, das Überraschende, das Unerwartete, die Spannung eines Live-Auftritts in dei Studioarbeit hinüberzuretten und dauerhaft zu banden. Die Stärken eines jeden - Naidoos Jazzkünste, Lamussenes meisterliches Djembéspiel, Zumthors Experimentierlust sowie Nigglis musikalisches Grenzgängertum - verschmelzen in "Beat Bag Bohemia" zu einer besonders reizvollen Legierung.
Carsten Michels
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Stattt Ethno-Trommelfeuer Weltmusik im besten Sinne Lucas Nigglli 22.05.2008 / All About Jazz Italy
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Alla ricerca delle origini arcane del ritmo e del tempo.
Beat Bag Bohemia è stato registrato da un gruppo di percussionisti nato all’indomani di un seminario che Niggli tenne a Durban, in Sudafrica. Oltre a lui c’è un altro batterista e percussionista svizzero (Zumithor) e due sudafricani, incontrati proprio nel corso dell’esperienza didattica.

Il risultato è un disco interessante, soprattutto perché si pone sull’onda lunga di altri innumerevoli e autorevolissimi precedenti in cui il jazz, l’improvvisazione e la tradizione africana si sono incontrati (da Art Blakey fino al ricco capitolo degli espatriati sudafricani in Inghilterra, passando per gli M’Boom di Max Roach).
Gigi Sabelli
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Alla ricerca delle origini arcane del ritmo e del tempo. Lucas Nigglli 22.05.2008 / Jazz n´More, CH , Mai 08
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Einzigartig!
*****

..." Erarbeitet haben die vier Musiker neben einer Reihe von rhythmischen Motiven, von Riffs , Klangkombinationen, von Spielmaterial vorallem stringente, aber trotzdem offene Abläufe, die Dramaturgie der Stücke. Der Rest ist Freiheit, Intuition und "Ohr". Und: Gleich wichtig wie die Vielfalt der unterschiedlichen Rhythmen ist der fast unendliche Klangreichtum, den die vier Musiker dem riesigen Arsenal von Trommeln, Pauken, Gongs und Cymbals entlocken. Kurz: Das Drum Quartet spielt grossorchestrale Weltmusik. Eine einzigartige Musik.

Christian Rentsch
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Einzigartig! Lucas Nigglli 21.05.2008 / Cadence Magazin USA, mai - june 2008
Lucas Niggli ZOOM meets ARTE Quartet /CRASH CRUISE
Another chapter in Niggli’s constantly evolving body of work, and one of his strongest yet.
Swiss drummer Lucas Niggli and his Zoom Ensemble, utilizing core trio with Nils Wogram and guitarist Phillip Schaufelberger, have put out a series of sessions in various ensemble extensions (11/01, p.111, 10/03, p.36, 5/05, p.122). This newest outing pairs the trio with the ARTE Quartett, a Swiss sax ensemble that bridges the worlds of composed and improvised music. ARTE have worked with musicians like Tim Berne (11/02, p.27), Urs Leimgruber (5/04, p.18), and Pierre Favre (1/05, p.21) and are well versed in bridging the worlds of composition and improvisation.

Michael Rosenstein, Cadence Magazin,
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Lucas Niggli ZOOM meets ARTE Quartet /CRASH CRUISE - Another chapter in Niggli’s constantly evolving body of work, and one of his strongest yet. Lucas Nigglli 29.04.2008 / Le Son du Grisli, Jazz, musique expérimentale et autres
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Un digne travail sur le son
Après avoir improvisé en compagnie de Jacques Demierre ou, plus récemment, édifié au sein de Steamboat Switzerland une musique électroacoustique signalée, le percussionniste Lucas Niggli s’adonne avec son Drum Quartet au Tout percussif.

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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Un digne travail sur le son Lucas Nigglli 28.04.2008 / Bad Alchemy
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Melodische und geräuschhafte Raffinessen
Die Schweiz ist nicht nur Sitz eines renommierten Cymbalherstellers, sondern auch Heimstatt einer ganzen Reihe maßgebender Trommler. Zwei davon, Lucas Niggli (Singing Drums, Zoom) und Peter Conradin Zumthor (Azeotrop), bilden zusammen mit Rolando Lamussene aus Mocambique und Kesivan Naidoo das LUCAS NIGGLI DRUM QUARTET. Um einen Avant-, einen Noise-Core-, einen Djembé- und einen Jive-Trommler auf gemeinsame Linie zu bringen, hat Niggli Vorgaben gemacht, an denen seine acht in Kamerun verbrachten Kinderjahre nicht ganz spurlos vorübergingen.
Rigobert Dittmann
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Melodische und geräuschhafte Raffinessen Lucas Nigglli 25.04.2008 / Basellandschaftliche Zeitung
Lucas Niggli ZOOM meets ARTE Quartet /CRASH CRUISE
Ein Damaskus-Erlebnis der Extraklasse

Fruchtbare Liaison von Avantgarde und Jazz
( zum Auftritt am Jazzfgestival)
Das gemeinsame Konzert von Lucas Nigglis Zoom und dem Arte Quartett in der Gare du Nord bewies einmal mehr, wie lebendig und innovativ die Schweizer Jazzszene ist.


Rolf De marchi
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Lucas Niggli ZOOM meets ARTE Quartet /CRASH CRUISE - Ein Damaskus-Erlebnis der Extraklasse Lucas Nigglli 07.04.2008 / Durban Daily
Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia
Exploring a World of Rhythm
Beat Bag Bohemia is a brilliant collaboration and affirms the value of cultural cross pollination and the fundamental need to explore differences and similarities in a positive expressive milieu. The live concert was an inspiration and encouragement to the creative soul – a gift.
Gisele Turner
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Lucas Niggli Drum Quartet: Beat Bag Bohemia - Exploring a World of Rhythm Lucas Nigglli 31.03.2008 / All About Jazz Italy
Lucas Niggli ZOOM meets ARTE Quartet /CRASH CRUISE
Un disco intenso e maturo
Le note di copertina dell'album sono state scritte da Tim Berne. Un chiaro indizio delle atmosfere, degli ambiti espressivi su cui si muove il CD, e della qualità della musica in esso contenuta. L'ascolto dell'album, conferma piacevolmente le aspettative.Lucas Niggli è uno dei rari batteristi che si cimenta anche con la composizione, e lo fa con piglio deciso, sicuro e creativo. Varietà ritmica, certo, ma anche eleganti contrappunti, momenti di delicato lirismo, complessità strutturale e, perchè no?, improvvisazione radicale.Del resto l'organico, risultante dall'incontro del trio Zoom di Niggli con il quartetto di sax Arte, mette a disposizione del leader una paletta sonora ampia e flessibile, di cui fa ottimo uso.Un disco intenso e maturo, lontano dagli stilemi consueti del jazz, carico di groove asimmetrici (e qui riscontriamo una certa affinità con il curatore delle note di copertina). Una proposta inconsueta ed interessante, di concezione schiettamente europea.
Paolo Peviani
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Lucas Niggli ZOOM meets ARTE Quartet /CRASH CRUISE - Un disco intenso e maturo
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